Monday, October 15, 2012

Jeg ser deg.

Du tror at jeg ikke ser deg der du står og gjemmer deg bak skuret, men jeg ser deg.

Du sto der i går også og dagen før det og dagen før det. Jeg vet ikke om du sto der i helga for da gikk jeg ikke forbi for jeg er jo ikke på skolen i helgene, men jeg tror du gjorde det, for du står jo alltid der. Du bare står der og jeg vet at du følger med når jeg går forbi, at du dunker fingrene urolig mot det falleferdige skuret, at du følger skrittene mine med blikket ditt. En gang tenkte jeg at jeg skulle gå bort og spørre hvorfor du står der, men jeg hadde nye joggesko og var redd for å hoppe over bekken.

I morgen skal jeg ha på meg gummistøvlene og den buksa mamma sier at jeg må kaste, så skal jeg ta spranget over bekken og gå opp den lille bakken opp til skuret, opp til deg. Jeg skal spørre deg om hva du gjør og så sier du kanskje at du ser etter meg, at du passer på meg, for jeg tror det er det du gjør.

Du tror at jeg ikke vet hvem du er, men jeg vet det.

Pappa sier at mammaen og pappaen din ikke har penger, at dere bor i det skuret, at dere egentlig ikke har lov, men det er krig i landet deres og dere kan ikke dra tilbake dit, så dere må bo i skuret, og du kan ikke gå på skolen for da finner kanskje frøken ut at du bor i skuret og da sender hun deg kanskje tilbake til landet ditt. Pappa sier at jeg ikke har lov til å snakke med deg, men i morgen skal jeg gjøre det, jeg tror ikke du er en sånn som sladrer.

På torsdager har jeg alltid to kjeks i matpakka sammen med brødskivene og i morgen skal jeg spare den ene kjeksen til deg. Jeg skal gå opp til deg der du står bak skuret og så skal jeg gi deg den kjeksen og si takk for at du passer på meg. Jeg håper du liker havrekjeks.

No comments:

Post a Comment