Monday, August 4, 2014

Concrete Jungle, del I


Flyturen til New York er på nesten åtte timer og det er mer enn nok for en som ikke er spesielt glad i å fly. Heldigvis hadde jeg en bok å lese og dessuten mange fine filmer jeg kunne se, og tiden gikk overraskende fort. Vi landet på JFK og fikk lov til å komme inn i landet, allerede ganske trøtte. 


Vi bodde i en leilighet i 33. etasje i Jersey City hvor vi hadde en helt utrolig utsikt over New York.


Etter noen timer søvn som endte med at vi ble vekket av sola klokka 6, gikk vi avgårde, klare for en hel dag i storbyen.


Vi gikk og gikk og gikk gjennom folkefylte gater med høye bygninger i alle retninger. Lydnivået var konstant litt for høyt og det var alltid litt for mange mennesker, men heldigvis fant vi to litt roligere oaser, nemlig Central Park og Barnes & Noble. Parken var veldig fin og et perfekt sted å sette seg ned etter at man hadde gått i hvem vet hvor mange timer. Bokhandelen var selvfølgelig min favorittbutikk og jeg ble ekstra glad og stolt da jeg så hvor stor plass de hadde satt av til Knausgård!


Vi fortsatte å gå i mange timer til den dagen fordi vi ventet på lillebroren min, som er på sommerskole på Harvard, som også skulle komme til New York og være sammen med oss noen dager. Bussen hans kom ikke frem før klokka var rundt halv ti og da var vi utrolig slitne etter å ha gått hele dagen og ikke engang spist middag enda. Jeg kan love dere at det var deilig å legge seg den kvelden, selv om det ikke ble så veldig mange timer søvn.


Lørdag var planen å besøke Liberty Island og the Statue of Liberty, men først måtte vi gå langt for å komme frem til ferja. Vi hadde vondt i beina, men det hjalp at været var fint og at familien var samlet, og dessuten at det var så mye fint å se på.

Mens vi ventet på ferja sammenlignet vi livslinjer, men tror ikke vi helt fant ut av hvem som skal leve lengst, haha.

Utsikt og lillebror mens vi går til ferje 2. 







Og så var vi endelig fremme på Liberty Island og fikk se den kjente Frihetsguddinnen på nært hold. Vi spiste lunsj og vandret rundt øya sammen med en haug andre. Det regnet litt innimellom, men stort sett hadde vi fint vær og en veldig fin tur. Etter Liberty Island tok vi enda en ferjetur over til New York og besøkte Ground Zero. Det var en ganske rar opplevelse og jeg tok ingen bilder der, rett og slett fordi jeg ikke helt liker at det står en haug glisende turister og poserer rundt et minnesmerke der så mange mistet livet.




De første dagene i New York var veldig slitsomme, men fine. Det var spennende å oppleve en by som er såpass annerledes fra de vi har her hjemme i Norge!





No comments:

Post a Comment