Monday, March 4, 2013

"This life is built almost entirely of love and losing, isn’t it?"


- Andrea Gibson


Jeg liker ikke å snakke om sykdom. Når jeg en sjelden gang blir syk holder jeg det mest mulig for meg selv. Jeg kunne ha skrevet uendelig mange ord om hvordan det føles å ligge i senga og ville løpeskrikehoppedanseleve, men ikke ha energi til det, jeg kunne ha skrevet om å ha en kropp som ikke klarer å holde følge med hodet og om frustrasjonen av å ikke få til det man vil. Men jeg skal ikke det, jeg vil ikke, jeg liker ikke å snakke om sykdom, jeg liker ikke å innrømme at jeg er syk, ikke for meg selv og helst ikke for andre heller. Og nå blir jeg snart frisk, jeg må snart bli frisk, og da skal jeg legge det bak meg og glemme det. 


Etter mange uker med en slapp og ubrukelig kropp tvang jeg meg endelig til legen. Jeg fikk ikke noe hjelp da jeg var der, men en uke senere kom det et brev fra legekontoret i posten. "Blodprøvene viser at du tidligere har gjennomgått kyssesyken og en liknende infeksjon kalt cytomegalovirusinfeksjon." På en måte var det godt å få en bekreftelse på at jeg faktisk var/hadde vært syk, grunnen til at jeg ikke dro til legen før var nettopp at jeg var redd for å ikke bli trodd, for at legen skulle riste på hodet og si at det var ingenting. 


Jeg kunne nesten ikke fått en dårligere start på 2013. Ikke bare fordi jeg ble syk, men fordi det føltes som om ingenting ble som jeg hadde håpet, som om livet bestemte seg for å ikke fungere. Når ting er vanskelige blir jeg negativ til alt, uengasjert, og jeg trekker meg unna, skyver alle bort. Jeg har hatt flere fine opplevelser så langt i dette året, men de forsvinner liksom litt i de uendelig mange dagene jeg har kastet bort på å bare ligge her. Jeg tror man blir sterkere av å ha det vanskelig, sterkere av at ikke alt blir som man vil, men man blir ikke sterkere før etterpå, midt oppi det blir man for svak til å tenke fremover.   Jeg begynner å se et lys i enden av tunnelen nå og det er ubeskrivelig deilig. Formen blir gradvis bedre, jeg blir gradvis mer positiv, vi er inne i årets første vårmåned, snart blir det varmt og tørt og helt av seg selv blir ting lettere. Det gjelder bare å holde ut. 

1 comment: