Monday, December 31, 2012

Sometimes things become possible if we want them bad enough.

(sitat: T. S. Eliot)

Nytt år, nye muligheter, nye sjanser, nye håp, nye drømmer. Vet ikke egentlig om det er sånn at alt blir nytt ved starten på et nytt år, for alt bare fortsetter, det eneste som forandrer seg, sånn egentlig, er tallene på kalenderen. Jeg har gitt opp nyttårsforsetter for lenge siden, selv om jeg hvert år skriver lange lister som jeg aldri ser på igjen og sjelden eller aldri fullfører. Likevel er det fint å kunne late som om vi starter på nytt, at vi får blanke ark på slaget tolv, at alt begynner på nytt når himmelen fylles av blinkende lys. Av en eller annen grunn er det lettere å fortsette hvis man kan legge et helt år bak seg, kalle det fortid, tenke på minnene, tenke at nå er det over, nå kan noe nytt begynne.

2012 har vært et veldig variert år. Jeg har vært lykkelig, jeg har vært deprimert, jeg har vært frustrert, jeg har vært glad, jeg har vært forvirret, jeg har vært dum, jeg har vært rar. I begynnelsen av året flyttet jeg til Oslo og trivdes på egen hybel fra første sekund. Føler at det aller meste forandret seg fra da av. Jeg forelsket meg i byen og menneskene og friheten. Jeg har lest flere bøker og sett flere filmer i år enn jeg har gjort noen gang før. Jeg har lært meg å være alene og jeg har lært meg å sette pris på ensomhet. Alt i alt ser jeg tilbake på et av de beste årene i livet mitt hittil.

Hovedmålet mitt for 2012 var å ta flere sjanser, å si ja, å tørre, og det vil jeg påstå at jeg har gjort. Jeg har blitt flinkere til å gjøre det jeg vil, stå for det jeg mener, og ta sjanser. Jeg har sagt ja til ting jeg aldri hadde turt å si ja til før.

Jeg tørr ikke å gjette hva 2013 vil inneholde. Akkurat nå føles det som om alt kan skje, selv om det ikke føles som om alt er mulig. Det er umulig for meg å se for meg hva som kommer til å skje, men jeg synes egentlig at det er en fordel, å ikke vite hva som kommer. Jeg håper det blir et bra år med flere gode opplevelser enn dårlige, men jeg håper jeg får litt av begge deler. Man lærer ingenting uten de dårlige opplevelsene, og de gode blir ikke fullt så gode. Jeg håper jeg skal klare å bli mer meg selv og mer ærlig og jeg håper at jeg kan skrive om akkurat dette neste nyttårsaften.

God nyttår!

1 comment:

  1. Godt nytt år, kjære deg. Jeg har gitt opp å se for meg årene for lenge siden. De blir sjeldent som man tror uansett. (Hilsen pessimisten).

    Håper du hadde det fint i går!

    ReplyDelete