Sunday, December 1, 2013

Lest og sett i november:

Lest:

Liknelseboken er den nyeste boken til Per Olov Enquist, en av Sveriges mest kjente forfattere. Hovedpersonen tenker på minnestalen han holdt i morens begravelse og han tenker at den kanskje bør revideres. Dette fører til at han tenker tilbake på kvinnen på Larssonsgården og på farens notatbok. Skal han endelig skrive sannheten? Skal han endelig skrive den kjærlighetsromanen han aldri klarte å skrive? For meg var denne romanen veldig vanskelig å sette seg inn i og det har nok mye med at jeg ikke har lest noe særlig av Enquist før og denne romanen inneholder utallige referanser til tidligere romaner. Enquist har en helt unik måte å skrive på og han fanger små hendelser og tanker på en utrolig bra måte. For meg trekker det litt ned at den var såpass vanskelig å forstå, jeg tror nok jeg ville likt den bedre hvis jeg hadde lest den et par ganger til, så det kommer jeg nok kanskje til å gjøre en dag. 3/5

Karl Ove Knausgård skriver like ærlig og utleverende i roman nummer to i serien Min Kamp. Min Kamp 2 er en roman om familieliv og vennskap, om hvordan det var å flytte til Stockholm etter at han hadde forlatt sin første kone, om hvordan han ble sammen med Linda og hvordan de ble en familie på fem, om livet som forfatter og far. I romanen blir man kjent med mange av Knausgårds venner, bekjente og hans nye svigerfamilien. For meg er denne romanen like god som den første på mange måter. Jeg elsker måten den er skrevet på, hvordan den skifter fra en hendelse til et minne til en tankerekke og tilbake til hendelsen, hvordan man hele tiden er på vandring sammen med Knausgård, at man får se alle nyanser, alle små tanker, små detaljer, ingenting blir oversett, alt er viktig og alt er uviktig, man ler og man gråter sammen med Karl Ove, eller i hvert fall gjør jeg det. Jeg tror kanskje disse bøkene treffer meg så mye fordi jeg kjenner meg så godt igjen i tankene til hovedpersonen/forfatteren. Denne romanen får en stjerne mindre enn den første fordi jeg følte at noen deler var litt for mye dratt ut, men den er absolutt ikke langt fra å få full pott! 4/5



1984 er en av de mange klassikerne jeg aldri har funnet tid til å lese, men denne måneden plukket jeg den endelig opp, heldigvis! Handlingen foregår i det som i 1949 var fremtiden, året 1984, og romanen beskriver en totalitær stat praktisk talt uten noen individuelle rettigheter. Winston Smith er hovedpersonen og vi følger hans daglige liv og gryende opprørstanker. Alt han gjør, sier og til og med tenker blir holdt øye med av partiet og "Storebror" og når han forelsker seg i Julia og oppsøker motstandskampen forandrer alt seg. 1984 er en utrolig velskrevet og skremmende dystopisk roman. Det er ikke vanskelig å forstå hvordan denne romanen har blitt så stor og kjent som den er i dag. Bildet Orwell skaper av fremtiden fremstår skremmende virkelig og jeg satt igjen med en litt ekkel følelse i magen. Det at (spoiler!) slutten ikke er lykkelig på noen som helst måte, er for meg noe av det beste med hele romanen. 5/5



Sett:
  • Masterchef Junior
  • Bachelorette
  • A Doll's House
  • Submarine
  • Fresh Meat, sesong 3
  • Sleepy Hollow, sesong 1
  • Ginger & Rosa
  • Misfits, sesong 5
  • World Without End
  • Lille Frøken Norge
  • Call the Midwife, sesong 1 og 2
På grunn av eksamen har jeg ikke hatt like mye lese- og tv-tid som jeg pleier, men likevel har jeg både fått lest og sett en hel del. Fresh Meat er kanskje den morsomste serien jeg vet om, og World Without End og Call the Midwife er utrolig koselige, akkurat den type serier jeg kan se uendelig lenge på uten å bli lei. De beste filmene denne måneden var Submarine (som jeg har sett uendelig mange ganger) og Ginger & Rosa!

Hva leste og så dere på i november?

1 comment: